A szimulátoros versenyzés már évek óta egyre inkább önálló sportággá válik, és az autósport nagy neveinek szerves részévé vált. Manapság sok versenyző és csapat használ szimulátoros beállításokat edzési célokra. Ez a gyakorlat más sportágakban is elterjedt, így nem értem, miért lenne kivétel a szimulátoros versenyzés.
A versenyszimuláció gyakran a legkorszerűbb perifériák konfigurálását jelenti. Az olyan játékosok, mint Fanatec és a Simucube a szimulátoros perifériák által nyújtott realizmusra és elmélyülésre építenek, és ez az, ami az autóversenyzők és a profi szimulátorosok számára a különbséget jelenti.
De a felszerelés és a perifériák csak egy részét képezik a szimulátoros versenyzés egyenletének, és a szimulátor, amin ülsz, ugyanolyan fontos. A versenyzők nem a Need For Speed-en edzenek a versenyzés előtt, hanem egy olyan szimulátoron, amely méltó a nevéhez, és tökéletesen reprodukálja a versenyautók viselkedését.
Természetesen nem minden lovasnak ugyanazok az igényei. Néhányan csak szórakozni és elütni az időt, míg mások a dobogós helyezéseket és a köridőket akarják meghódítani. Vannak olyan versenyzőink is, akik csak fejlődni és edzeni szeretnének, mielőtt komolyan versenyeznének.
A következőkben bemutatom a piacon elérhető különböző autóverseny-szimulációkat. Simu-típusonként végigmegyek néhány címen, és elmondom, hogy kinek a legjobban megfelelnek.
A legjobb játékok áttekintése
#1 A Forma-1-es saga
A legjobb Semi-Arcade cím minden platformon
#2 Assetto Corsa
A legjobb szimulációs játék konzolokon és PC-n
#3 A Gran Turismo Saga
A legjobb Semi-Arcade cím a Playstationön
A versenyszimuláció különböző típusai
Mielőtt rátérnénk a lényegre, fontos, hogy megnézzük a szimulátoros versenyzés néhány jellemző elemét, nevezetesen a szimuláció típusait. Jelenleg 3 fő kategóriája van az autóverseny-szimulációknak. Vannak árkád stílusú versenyjátékok, az árkád és a szimuláció között félúton lévő címek (félig árkádok) és tisztán szimulációk.
Ez a három fő kategória azon egyszerű oknál fogva létezik, hogy nem minden szimulátoros és futó egyforma, és ezért speciális igényeik vannak. Ahogy már korábban is mondtam, egyes versenyzők csak egy kis szórakozást keresnek, hogy a szimulátoros versenyzésben kikapcsolódjanak, míg mások a lehető legrealisztikusabban akarják megdönteni az időket.
Ennek eredményeként számos különböző kategóriájú versenyszimulációval rendelkezünk, amelyek mindegyike a versenyzők igényeinek kielégítését célozza. Az alábbiakban minden kategóriáról többet mondok, néhány példával együtt.
Arcade stílusú címek
Ebben a kategóriában olyan címeket találunk, amelyek mindenki számára elérhetőek, akár konzolokon, akár PC-n. Ezeknek a címeknek az a célja, hogy szórakoztassanak, hogy egy adag szórakozást nyújtsanak játék közben, anélkül, hogy szuperrealisztikusak lennének. Rendben, van egy bizonyos fokú realizmus, de ez általában elég alacsony, éppen elég ahhoz, hogy érezzük a sebességet, a bukkanókat és így tovább.
Ezek a címek olyan licenceket tartalmaznak, mint például Need For Speed, Forza Horizon, Grid, Burnoutstb. Ezekben a címekben jellemzően versenyautók, Super Cars és Hyper Cars vannak, amelyeket készletekkel, tuninggal stb. lehet fejleszteni, hogy több lóerőt, jobb tapadást és így tovább. Az olyan címek, mint a Forza Horizon egy tuningréteget adnak a járművekhez, hogy a pályákhoz/pályákhoz igazítsák őket.
Ahogy korábban említettem, ezek a címek az átlagos játékosoknak szólnak, akik csak jól akarnak szórakozni egy autóban, nyílt világú módban vagy pályán versenyezve. A realizmus szempontjából nem túl fejlett: a legtöbb ilyen játékban a kárkezelés nem létezik, és a beállítások elsősorban arra szolgálnak, hogy bizonyos autóstatisztikákat javítsanak.
Ezeket a címeket úgy tervezték, hogy kontrollerrel lehessen játszani, de a szimulátoros versenyzés még mindig hozzáteszi a maga adag realizmusát, különösen konzolokon. Ha a szimulátoros versenyzés rajongója vagy, akkor ez a játék/cím kategória egyáltalán nem fog érdekelni. Legrosszabb esetben csak azért tölthetsz ott egy kis időt, hogy elüssétek az időt, kikapcsolódjatok vagy szórakozzatok együtt. Őszintén szólva, mindannyian az NFS-hez hasonló címekkel kezdtük, és sokak számára ez volt a kulcs az ezt követő szimulációs kategóriákhoz.
Fél-arcade címek
Itt kezdünk a dolog lényegéhez érni a félig-arcade címekkel. Ahhoz, hogy teljesen megértsük ezt a fajta szimulációt, fontos megjegyezni, hogy az ebbe a kategóriába tartozó játékok félúton vannak az arcade játékok és a szimulációs játékok között. A cél az, hogy a versenyautóknak, a beállításoknak, a pályák, a pályák és az autók jobb fizikájának, a sérülések kezelésének, a gumiabroncsok kezelésének és néha az üzemanyag kezelésének köszönhetően a versenyző (szimulátoros versenyző) sokkal magával ragadóbb élményt kapjon, anélkül, hogy a játékot túl nehézzé tennék a kezdők számára.
Ezeken a címeken az autókat joystickkal lehet irányítani, de erősen ajánlott egy alap + kormánykerékkel és pedálokkal felszerelt szimulátoros beállítás, hogy teljes mértékben élvezhessük a játékokat és azok realizmusát. Engedélyek, mint például F1, Gran Turismo, Forza Motorsport vagy Project Cars. Nem mindegyik játék valódi szimuláció, de nagyon közel járnak hozzá, különösen, ha nagy teljesítményű perifériákkal felszerelt szimulátorral rendelkezel.
Mint sok videojáték, a félig árkád címek is számos platformon megtalálhatók. Vannak olyanok, amelyek kizárólag a Sony konzolokra, mások a Microsoftra, és vannak cross-platform címek is.
A Formula One saga (bármelyik évből)
Ahogy a neve is mutatja, ez a cím kizárólag az együléses autókkal, az autóversenyzés csúcsával foglalkozik. A címet az EA fejlesztette, és gyakorlatilag minden platformon elérhető: Xbox, Playstation és PC.
Ez a játék minden évben megjelenik az F1-es szezon új verziójával. Alapvetően a Formula One nem szimulációs játék, hanem egy fél-arcade, mert a vezetés itt biztosan realisztikus, de elég egyszerű ahhoz, hogy mindenki játszhasson túl sok probléma nélkül. Ez a játék támogatja a szimulátoros beállításokat, valamint a kontrollereket.
A valósághűség is nagyfokú, a kvalifikációkkal, edzésekkel, GP-kkel és az F1 többi részével. Ami engem illet, a Formula One egy kiváló szimulátorversenyzős cím a sportág rajongói számára.
A Forza Motorsport saga
A Forza Motorsport szintén egy szimulátoros-arcade cím, egyenesen a Microsoft stúdiójából. A cím ezúttal csak Xbox-szal és PC-vel kompatibilis.
A Forza Motorsport tehát a Forza Horizon fél-arcade változata. Technikailag a két cím ugyanarra az alapra épül (grafikus motor, stb.), de a Motorsportban van kárkezelés, rendkívül fejlett grafika, több száz autó, legendás pályák, stb.
A Forza Motorsport talán nem egy tiszta szimulációs cím, de még így is az egyik legjobb szimulátoros versenyző a világon. Könnyen kezelhető, és kompatibilis a vezérlőkkel és a szimulátoros beállításokkal. Egyébként, A Fanatec hivatalosan licencelt kormánykerekekkel rendelkezik a Forza Motorsporthoz. Ami engem illet, ez még mindig egy kiváló cím az amatőr vagy félprofi szimulátoros versenyzéshez.
A Gran Turismo-saga
A Gran Turismo többé-kevésbé a szimulátoros versenyzést indította el az első Playstation nevű játékon, és több mint 25 évvel a Sony konzolján való megjelenése után is álmodozunk róla. Mint azt valószínűleg sejthetitek, ez a cím kizárólag Playstationre készül, ugyanis a japán játékkonzolgyártó nem szívesen keveredik másokkal, még akkor sem, ha ez PC-n már egy ideje kezd megváltozni.
A Forza Motorsporthoz hasonlóan a Gran Turismo sem egy versenyszimuláció, hanem egy fél-arcade cím. A cél az, hogy mindenki számára elérhető és mindenekelőtt a versenyzők széles köre által irányítható játékot kínáljon, akár szimulátoros, akár joystickos beállításokkal.
Ennek ellenére a Sony címe még mindig rendelkezik kárkezeléssel, gyönyörű grafikával, karriermenedzsmenttel és egyebekkel. Elég átfogó, ahogy a címek is ebben a szimulátoros-versenyzős szegmensben, és ha engem kérdezel, eléggé egyformán néznek ki.
A Forzához hasonlóan a Fanatec is kiadott egy csomagot, amelyet kifejezetten a Gran Turismo rajongók számára terveztek, a Sonyval együttműködve: a GT DD Pro. Kapsz egy Gran Turismo-specifikus kormánykereket, egy 5 vagy 8 nm-es CSL DD alapot és egy pedálkészletet, mindezt 700/850 euróért. Hogy őszinte legyek, a kormány nagyon egyszerű és műanyag, messze elmarad a Fanatec szabványaitól ebben az árkategóriában. Az alap azonban a legjobb a szegmensben, és ezt meg lehet neki bocsátani.
A Project Cars saga
Ez a cím, vagy inkább ez a saga, nagyon közel áll a tiszta szimulációhoz. Eddig csak 3 cím jelent meg konzolokon és PC-n, és a pletykák szerint egy negyedik is fejlesztés alatt áll. Ami engem illet, a Project Cars az a játék, amelyik a legközelebb áll a szimulációhoz, a sérülésekkel, az üzemanyag- és gumikezeléssel, a boxkiállásokkal, amelyeket figyelembe kell venni, a nappali és éjszakai ciklusokkal, a verseny közepén változó időjárással, a fékek hőmérsékletével, amelyet szorosan figyelemmel kell kísérni, hogy elkerüljük a Brake Fade-et, és így tovább. Ez még mindig egy teljes értékű cím a szimulátoros versenyzés profijainak, anélkül, hogy a tiszta szimulációba mennénk.
Ráadásul a Project Cars lehetővé teszi a teljes járműtuningot, a guminyomástól és a felfüggesztés összetevőitől kezdve a motortérképezésig. Ez egy versenyautó-rajongó paradicsoma, és egy olyan cím, amit nagyon ajánlok a szimulátoros versenyzőknek.
Szimulációs címek
Most jönnek az igazi szimulátoros harcosok, a tiszta és egyszerű szimulátoros címek. A többi kategóriában azt láttuk, hogy voltak multiplatform címek. Itt gyakorlatilag minden PC-n van. Miért van ez így? Nos, azon egyszerű oknál fogva, hogy a legtöbb csúcsminőségű szimulátoros periféria, amely ultra-realisztikus élményt nyújt, csak PC-n működik. És ezért.
iRacing
Az iRacinget sok versenyző tartja a szimulátoros versenyjátéknak, és sok igazi autóversenyző egyetért ezzel. Az iRacing nem olyan, mint bármely más cím, ahol csak megveszed, és kész. Ennek a játéknak a koncepciója más: előfizetési díjat fizetsz, és olyan tartalmakat kapsz, amelyeket mikrotranzakciókkal szerezhetsz meg.
Őszintén szólva ez egy drága mulatság, hiszen a teljes árat ki kell fizetned, hogy a legtöbbet hozhasd ki ebből a címből. De ha már túljutottál a nagy számlán, az iRacing igazi etalon a szimulátoros versenyzésben, és gyakorlatilag mindenki számára.
Ezen a címen rengeteg nagyon fejlett beállítással rendelkezel, néha túlságosan is fejlett, rengeteg autóval minden kategóriában, a Le Mans 24 órás, az IndyCar és a Nascar hivatalos licencével, és így tovább. Ez tényleg egy komplett szimulátoros versenyzői cím a profi versenyzők számára, és mindenekelőtt az egyik legnépszerűbb a világon. Ahhoz azonban, hogy élvezni tudd, bizonyos szintű vezetési képességekre van szükséged, különben egy ideig a mezőny végén találod magad.
Assetto Corsa
Az Assetto Corsa sokak szerint a szimulációs játék konzolokra és PC-re. Ez a játék körülbelül 10 éves (2014-ben jelent meg), és konzolokon elég rosszul öregedett, de PC-n egyáltalán nem. A Skyrimhez és a The Witcher 3-hoz hasonlóan az Assetto Corsa erőssége a hihetetlen közösségében rejlik.
A grafika tekintetében a PC-s verzió a modoknak köszönhetően még mindig megállja a helyét, de ugyanez nem mondható el a konzolos verzióról. A vezetési élmény nagyon valósághű, azt a benyomást kelti, mintha egy igazi versenyautóban ülnél, különösen, ha a szimulátoros beállítások jó minőségűek.
Ami a beállításokat illeti, nos, rengeteg lehetőség közül lehet választani. Gyakorlatilag mindent beállíthatsz a kedvedre, és minden autónál. A járművek testreszabhatósága szempontjából minden tekintetben egy szinten van aziRacinggel.
Az Assetto Corsa mindent érint az autóversenyzés terén, az autók és pályák széles skálájával, amelyek közül egyik legendásabb, mint a másik. Ráadásul, tekintettel arra, hogy a játék hamarosan 10 éves évfordulóját ünnepli, nagyon alacsony áron kapható.
Assetto Corsa Competizione
Az Assetto Corsa Competizione ugyanaz a recept, mint az alapjáték, az Assetto Corsa, de GT3 és GT4 versenyekre. Ha rajongsz a motorsportért és a hozzá tartozó beállításokért, nagyon ajánlom az Assetto Corsa Competizione-t.
Ezen a címen minden hivatalos licencelt: versenyzők, csapatok, pályák, autók, szponzorok, abszolút minden. Ugyanez a helyzet a tapintással és az érzetekkel is: minden a legapróbb részletekig ultra-realisztikus. Az Assetto Corsa Competizione minden bizonnyal talál majd kedvére valót a feltörekvő versenyzőknek. Az egyetlen hátránya a platform, amelyen elérhető. Jelenleg ez a játék csak PC-n érhető el, és szerintem ez jó dolog, mert egy ilyen cím 100%-ban csak nagyon prémium szimulátoros perifériákkal rendelkező PC-ken használható. A konzolos verzió azonban jelenleg fejlesztés alatt áll, és egy napon várhatóan megjelenik.
Melyiket válasszuk?
A szimulátoros versenyzői cím kiválasztása olyan, mint a hardver és a perifériák kiválasztása: azt kell választanod, ami a legjobban illik hozzád. Igaz, hogy sok időt töltök olyan tiszta szimulációkkal, mint az Assetto Corsa és az iRacing, de időnként szeretek kikapcsolódni egy Forzán is. Semmiképpen sem szabad, hogy az én preferenciáim befolyásolják a választásodat, mert a nap végén te fogod vezetni a versenyautókat a legendás pályákon.
Azt tanácsolom, hogy válasszon olyan címet, amely megfelel a beállításoknak. Ha egy csendes típusú konfigurációval rendelkezik, például egy Logitech G29 vagy G923a legjobb választás egy félarcade cím lenne, ha a szimulátoros versenyzés rajongója vagy, azon egyszerű oknál fogva, hogy ezek a perifériák nem sok szenzációt nyújtanak.
Másrészt, ha van egy Load Cell pedalboarddal és Direct Drive alaplappal felszerelt setupod, és rajongsz a szimulátoros versenyzésért, akkor a legjobb, ha egy tisztán szimulációs címet választasz. De mindenesetre olyan címet kell választanod, amelyik tetszik neked, ahol a legjobban fogod érezni magad.
0 hozzászólás